Thursday, August 26, 2010

Tudung Tempoyak

Tempoyak ada tudung ke? Ade? Mmm... memang takde.. heh..

Beberapa hari lepas telah memborong seplastik TUDUNG jauh nuuuuuun kat Sri Serdang.  Mula-mula fesyen tudung ni keluar, J tak berkenan langsung. Menolak sekeras-kerasnya jika disuruh memakai tudung itu. Sebabnya, tiapkali J cuba tudung kepunyaan Mak Iti, Muka J akan jadi boolat seperti belon. (-_-) hik..

Sekarang... tidak lagi! Sekali J dah jumpa yang sesuai dan elok terletak di wajah. Tanpa berlengah lagi, terus beli 5 helai. Mana taknya, dah dia bagi RM10 sehelai. Disebabkan kualitinya elok, pejam mata sajalah...  ~terlebih belanja lagilah nampaknya~ Takpe, janji puas hati!


Dah selesai membeli belah, cari tempat berbuka pula. Amie cadangkan kedai ini. TEMPOYAK. Terletak di  Putra Permai, sebelah kiri, atas sikit dari Jusco Equine (kalau dari Seri Kembangan). Kedai ni baru je beroperasi bulan mulai Jun. Baru sangatlah kiranya. Masa mula-mula sampai, memang kedai kosong. Takde orang. Tapi, sedikit-demi sedikit, agak penuh jugalah meja dalam kedai tu. Sedap agaknya..


Menu yang dipilih diatas meja tu yang utamanya mesti la patin masak tempoyak, daging ketuk, pucuk ubi tempoyak, sata dan onde-onde sebagai pemanis mulut.


Kat restoran ni juga menyediakan ikan, sotong atau udang yang dipilih sendiri dan terus digoreng disitu juga. ~lupa ah nak ambil gambar~ Ikan-ikan tersebut sudah dilumurkan dengan kunyit dan bahan perap resepi merekalah. Jadi kita boleh pilih sendiri bahagian ikan yang mana kita nak. Untuk sotong dan udang, kedua-duanya akan dicelup tepung dahulu sebelum digoreng.


Rasanya ni lah Patin tempoyak yang sangat lazat yang pernah J rasa! Kepada kamu pencinta patin atau tempoyak, boleh cuba ke Tempoyak dan rasakan keenakkannya sendiri. Tuan punya restoran ni pun agak ramah. Kalau J tak silap, Tuan punya kedai ni Cina. Tapi Cina Muslim. Sedara-maranya asal Pekan, jadi J rasa ikan patin ni pun datang dari sana juga.

macam best je kan?

4 comments:

  1. J, aku pn x pakai tudung mcm tu...
    cube nak pakai tp jd mcm makcik muka aku....
    huhuhu
    walaupun ade 2-3 helai kat umah, aku wat pakai nak menyidai kain je...

    ReplyDelete
  2. bestnya akak...tudung tu beli kt kedai mana?

    ingat nk try la kedai tempoyak tuh..tak penah perasan plak kedai tuh.hee

    ReplyDelete
  3. Su: Aku pun rasa dulu-dulu aku macam makcik. Tapi sekarang da sesuai kot... akekeke.. (mode:sedar diri)

    Zara: Sowiee... heh..

    Cikin: Kat pasar malam Sri Serdang ajer..

    Kedai Tempoyak tu agak tersorok, shophouses kat situ baru siap. Sebelah dengan medan selera Putra Permai ye?

    ReplyDelete

Nak cakap apa tadi? Sila..sila..

Teachers and their free time...

A teacher somewhere in your neighborhood tonight will be grading papers and preparing lessons to teach your children while you are watching television. In the minute it takes you to read this, teachers all over the world are using their "free time", and often investing their own money, for your child's literacy, prosperity, and future.

Total Pageviews

Please come again.. ^_^