Saturday, June 29, 2013

Malam Minggu

Bergolek-golek sambil membaca ditemani anak-anak yang dah pengsan.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Friday, June 28, 2013

Cat Wire Roll





Found this cute little thing at the Popular Bookshop. I really wish there are other colours besides pink as I don't really fancy pink. Anyhow, I don't have to untangle my tangled earphone whenever I desperately need to use it. Yeay!

J:sorry.. can't remember how much it costs but I can assure you that it's not more than RM5.
Published with Blogger-droid v2.0.10

It's Mine.

Ye.. memang mami beli sofa tu untuk awak. Duduk la sorang-sorang atas tu. Mami duduk atas lantai pun takpeeee...

T_T

Published with Blogger-droid v2.0.10

Wednesday, June 26, 2013

Hikayat Cinta Si Pematah Hati

Buku ni tebal. 2 inci lebih sikit. Berat pulak tu. 

Cerita tentang hantu karipap pusing yang baran tapi penuh dengan kasih sayang. Kisah cinta yang agak tipikal. Kisah org koporat yang kaya-kaya. Walaupun tebal dan berat, jalan cerita yang agak menarik berjaya buat J habis baca juga akhirnya...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Monday, June 24, 2013

Kesan Jerebu & Kesihatan

Published with Blogger-droid v2.0.10

Saturday, June 22, 2013

Sungai Lopo Village.

Sesekali mandi sungai best kan?

Published with Blogger-droid v2.0.10

Mimpi awak...


Semoga Allah buka semula hati ini untuk mulakan silaturrahim yang diredhaiMu.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Friday, June 21, 2013

New Sport Shoes!

Yeay! Got myself a pair of new sport shoes. A colleague helped me out to get a special discounted price. This pair costs me for RM240. I actually aimed for a  different pair which is cheaper but my size was out of stock. So I chose this one. It's light and comfortable. Alhamdulillah.. one of my wishlist has been granted. Hopefully you'll be a beneficial pair of shoes for me.

J: No excuse on not to jog anymore. Err...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Baju Raya Dah Siap!

Puasa pun belum...tapi baju dah siap! Yeay!

Bukan baju raya sangat pun sebenarnya. Baju kerja untuk dipakai hari-hari sebenarnya..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Thursday, June 20, 2013

Dating without food is boring!



Went to Secret Recipe after having lunch at Johnny's. Despite my sarong felt totally tight, my date wanted us to continue lepak and shared the sheperd's pie together. I couldn't even tuck in my tummy at all after both meals. Yikesss!

Aaahh...anyhow what a lovely date I had today!
Published with Blogger-droid v2.0.10

Tuesday, June 18, 2013

Bila Mereka Tidur Bersama

Budak berdua ni memang susah nak dilihat begini. SANGAT SUSAH ye.. Si Julie tu lagilah sombong. Abam Ian nak manja-manja dia lari. Tak pun Ian di kokak(gigit)nya. Sian abam..

Baru ni balik dari kampung, budak berdua ni ngendeng dekat-dekat dengan J. Taklama lepas tu... Lena sakan. Macam diaekor je yang drive kereta.

Lama-lama tengok comelnye lah.. ^_^

Published with Blogger-droid v2.0.10

pesanan ringkas nan satu

budak kecil berlari tangkas,
berlari-lari ke tepi jalan,
masuk satu pesanan ringkas,
katanya ingin berkenalan.

J: apakah ini yang terbaik untukku dan masa depanku? ku mohon agar dipermudahkan ya Rahman ya Rahim....

Sunday, June 16, 2013

The sceptical me.



I usually don't really believe in health related goods, sold by all sorts of direct selling. I always felt like it is a need to give it a test beforehand.

My aunt bought this last year. It is called GUASA. I kind of did not believe that this piece of small thin thing could relieve anything. Not until last night, I had a bad migrain after spending a day out with my family at the shopping mall nearby. I tried to get some sleep. After I woke up the pain was still there. :( then my aunt gave me her guasa and asked me to rub it on my head.

Mom rubbed the guasa on my head. It felt painful when the guasa touched and moved on the skin of my head. If there's nothing wrong with the area that you rubbed on, you'll feel no pain at all. Since, I had a terrible headache, it felt really painful eventhough mom didn't press the guasa too hard while rubbing it on my head 

After a few rubs, the headache slowly fade away. Alhamdulillah...

So..should I get one?
Published with Blogger-droid v2.0.10

Thursday, June 13, 2013

Fresh & Easy Aromati Air Freshener by Munif Hijjaz


Bought this air freshener from a friend at my workplace. I chose Paris Rose. I love the smell. It doesn't smell rosey at all. It has a slight masculine smell but not too strong though. As soon as the current air freshener in the car dries up, will definitely replace it with this one... ^_^
J: The smell reminded me of someone...
Published with Blogger-droid v2.0.10

Bercinta Dibalik Api Babi

Jalan cerita lurus kehadapan. (Straightforward). Mudah faham.

Kisah yang pernah berlaku dalam kehidupan. Yang haram di halalkan. Yang tak boleh dibolehkan. Dalam setandan pisang yang busuk, masih ada yang elok yang boleh dimakan.

Adakalanya ceritanya agak jelek. Tapi itu hakikat. Membuat perkara yang dilarang sehingga bertukar menjadi babi. Dalam kejelekan ada pengajaran.

Baca dulu. Sampai habis. Hakimi kemudian.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Wednesday, June 12, 2013

Sarapan sihat

Cubaan untuk makan secara berpada-pada. Dibawa dari rumah.

Mula dengan skala yang kecil. Dengan harapan agar ia dapat diteruskan.

Doakan supaya saya berjiwa kental untuk meneruskan gaya pemakanan yang sihat begini.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Tuesday, June 11, 2013

Kembara Umrah 2012 Pt 3

**Ini entri yang panjang dan bersiri. Perkongsian yang diharapkan dapat meleraikan rindu pada yang sudah ke  sana dan pembakar semangat serta memberi maklumat tambahan kepada yang bakal pergi**

Kembara Umrah 2012 Pt 1
Kembara Umrah 2012 Pt 2


Entri kali ni saya rangkumkan sepanjang keberadaan saya di Kota Mekah. 

Perjalanan ke Makkatul Mukarramah bermula dengan miqat di Bir Ali. Memang ini tempat persinggahan untuk bermiqat dari Madinah. jadinya memang banyak bas yang diparkir di sekitar masjid. Jadi kena berhati-hati  sebelum naik bas, bimbang tersilap naik bas. 



Perjalanan ke Mekah agak lama. dalam 7-8 jam. Sepanjang perjalanan memang tak ada apa-apa melainkan padang pasir.


Setibanya di tanah haram, hari dah gelap. Walaupun dah malam, kota Mekah tak pernah sunyi dan tak pernah diam.


Masa ni, dalam hati berdebar-debar tak terkata. terasa sangat degap-degup jantung di setiap langkah menuju ke pintu Masjidil Haram. Nampak tak muka cuak tu? ^_^


Alhamdulillah... syukur tak terhingga di atas nikmat rezeki pemberian Allah yang mengizinkan saya menjadi tetamuNya. Demi terlihatkan kaabah di depan mata, serta merta airmata mengalir...SubhanaAllah.. betapa indahnya apa yang terlihatkan dihadapan mata.  Terasa kerdil sangat diri ini. Walaupun banyak kekhilafan dan kejahilan dalam diri ini, masih Allah berikan ruang dan peluang untuk kembali ke jalanNya... hmm... hanya mereka yang dah pernah jejak kaki ke sini je yang tahu apa perasaan sebenar tatkala terlihatkan Kaabah. 

Setelah selesai umrah, kami bertiga bersaie'. Safa dan Marwah tidak pernah sunyi. Pada jam 3 pagi tetap penuh dan sesak dengan lautan manusia.



Ramainya orang dari serata dunia menunaikan ibadat tawaf menjelang Maghrib. Sebenarnya, tak kira masa. Sentiasa penuh dengan orang. Tambah-tambah lagi kalau hari Khamis dan kemuncaknya hari Jumaat. 


Satu-satunya meow jinak yang ditemui dalam perjalanan pulang dari masjid. Selamba melepak disitu dan tak lari bila disentuh. Tapinya kesian kucing-kucing kat Mekah ni. semuanya comot-comot dan kurus belaka. hmm... kenapa ya?


Ziarah ke Jabal Rahmah, di mana tempat bertemunya Adam & Hawa. 


Sepotong doa juga telah dititipkan disini. Semoga satu hari nanti insyaAllah, Dia akan dimakbulkan.


Dalam lautan manusia yang membanjiri Masjidil Haram, dengan izinNya pasti ada ruang untuk kita beribadat. Walaupun kelihatan seperti tiada ruang untuk kita mencelah, namun dengan kuasanNya pasti ada ruang yang secukupnya untuk kita beribadat. Cumanya NIAT kita kena sentiasa betul. Apa yang dibuat hanya untukNya. 


Air zam-zam ada di mana-mana sahaja. Sentiasa akan diganti baru jika sudah kekeringan. Tidak perlu risau jika merasa dahaga pada bila-bila masa. Sejuk atau tidak, semuanya ada. Selain diminum, ada juga yang berwuduk gunakan air zam-zam ni. Nak ke tandas agak jauhlah juga. Jadi ramai yang ambil air zam-zam secawan dan berwudhu'.


Selepas tawaf dan saie' kedua, kaki saya dan mak Iti sakit. Walaupun sakit, tidak bermakna tidak boleh melakukan ibadat umrah. Ada khidmat penyewaan skuter di tingkat 1 (sekarang dah tak ada kalau tak silap). Boleh digunakan untuk tawaf dan saie'. 100 riyal bayaran sewa yang dikenakan. jadi tak ada alasan untuk melepaskan peluang beribadat bila sudah berada disini....kan? Kalau takda skuter ni, boleh upah pak-pak arab tolak kerusi roda. Kita cuma duduk dan baca sahaja doa-doa yang perlu dibaca. 


Terus terang... kalau nak tawaf, tawaf la sendiri, di atas kaki sendiri, mengelilingi kaabah. Nikmatnya lebih indah berbanding naik skuter/kerusi roda di tingkat satu. Walaupun, matahari tegak atas kepala, tidak sekali pun J terasa teriknya panas matahari. Betapa besarnya kuasa Allah. Sepanjang tawaf, tak terasa panas langsung. Tak berpeluh. Malah terasa seperti ada angin yang bertiup menyejukkan diri ini di tengah-tengah ribuan manusia di kiri kanan depan belakang saya. Ikut logiklah, datang dari mana angin tu kalau dah ramai orang yang turut sama tawaf keliling saya kan? Ketika sujud untuk solat sunat tawaf juga, tidak terasa kepanasan lantai yang terdedah kepada cahaya matahari. Itulah kebesaran kuasa Allah yang tak dapat langsung kita nafikan.


Cuaca sangat panas sepanjang berada di Madinah & Mekah. Kalau pergi masa cuti sekolah tengah tahun memang panas. Saya sentiasa berkaca mata hitam untuk mengelakkan pening kerana silau cahaya matahari yang terik. Alhamdulillah.. sekali pun tak pening dek kerana silau yang sangat menyucuk mata.


15  Rejab 1433H. Cantik bulan menghiasi langit.


Masjidil Haram dalam proses pengubahsuaian, pembesaran dan penambahbaikan. Sangat kasihan melihat pekerja-pekerja pembinaan yang bekerja dalam panas terik matahari setiap hari. Betapa besarnya pahala mereka membina kemudahan yang bakal digunakan oleh lebih ramai lagi muslimin dan muslimat. 


Oh ya... kalau dah ke ladang unta, mesti ambil gambar dengan unta. Masa ni terlupa nak bawa kamera. Jadi gambar ni guna kamera telefon yang pixelnye agak kecil. Kalau dah ke ladang unta jangan lupa cuba minum susu unta. Lepas perah terus boleh minum. Dengan syarat jangan cium bau. terus minum. Lemak & berkrim. Sangat sedap tau!



InsyaAllah saya telah doakan supaya rakan-rakan yang saya kenali yang belum menjejakkan kaki ke tanah suci Mekah, akan segera dijemput menjadi tetamuNya pula. Untuk diri saya sendiri juga saya doakan supaya dimurahkan rezeki supaya dapat kembali ke situ. Jika tidak bersama ahli keluarga, insyaAllah bersama pasangan saya nanti. 

Semoga anda yang membaca, yang tidak saya kenali juga diberi kesempatan untuk merasai dan menikmati kebesaranNya yang tak sepenuhnya saya kongsikan disini. (maaf, saya bukan orang yang pandai bercerita) Baca cerita atau dengar cerita tak sama bila kita sendiri yang alaminya... Semoga Allah sentiasa merahmati kita dan melimpahi kita dengan kasih sayang dan rahmatNya untuk sentiasa ingat kepadaNya. 

J: Setelah setahun berlalu....... Alhamdulillah.... satu persatu doa-doa yang saya panjatkan kepadaNya, telah diterimaNya dan dikabulkan. Semoga doa saya di Jabal Rahmah juga akan dikabulkan satu hari nanti. Aminn...

Saturday, June 8, 2013

Santai Saturday

My new co pilot.. abam Ian.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Thursday, June 6, 2013

eberibadi ken flai



Alhamdulillah. 
Sampai sudah.
Masih lelah.
Nanti cerita.
Published with Blogger-droid v2.0.10

Sunday, June 2, 2013

Suami Aku Ustaz

Habis baca dalam seHARI.

Kalau tak best, takkan lah boleh habis dalam sehari je kan? ^_^  kalau tak silap novel ni pun akan dilakonkan. Cuma tak pasti sama ada drama bersiri atau filem. Pelakon utamanya Nora Danish & Adiputra. Sambil baca, terbayang-bayang mimik muka adiputra melakonkan situasi dalam cerita tu... Lepas tu senyum sorang-sorang..boleh? Hihi..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Teachers and their free time...

A teacher somewhere in your neighborhood tonight will be grading papers and preparing lessons to teach your children while you are watching television. In the minute it takes you to read this, teachers all over the world are using their "free time", and often investing their own money, for your child's literacy, prosperity, and future.

Total Pageviews

Please come again.. ^_^