Friday, May 31, 2013

Beli Lagi.

Tak dapat menahan diri untuk membelah poket. ^_^ Yang lama tak abis baca lagi. Dah beli lagi...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Thursday, May 30, 2013

Jauh lagi ke?

Letih dengar & melayan dia membebel.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Tuesday, May 28, 2013

Kembara Umrah 2012 Pt 2

**Ini entri yang panjang dan bersiri. Perkongsian yang diharapkan dapat meleraikan rindu pada yang sudah ke  sana dan pembakar semangat serta memberi maklumat tambahan kepada yang bakal pergi**

Kembara Umrah Pt 1

Hari kedua. Selepas solat Isya'. Malam berinai. Dah lama simpan, tahan, pendam keinginan untuk berinai. saya memang suka berinai. Sedari kecil, pantang ada kenduri kahwin, mulalah sibuk mengendeng pengantin hulur jari mintak diinaikan juga. (Dalam umur-umur begini segan dah nak berinai tanpa alasan munasabah, mulalah orang bertanya itu ini begitu begini)


Hari ketiga. Selepas sarapan bersiap sedia untuk berziarah di sekitar Madinah. Lupa nak cerita dalam entri Pt1. Umrah ni J dan keluarga pergi dengan Travel Agent Darul Mubarak. Alhamdulillah. Sangat puas hati dan saya memang sarankan kepada anda jika berminat.


Masjid Jumma. Kalau tak silap. Tak singgah. Lalu je.


Masjid Quba' yang sangat indah.


Diluar Masjid Quba' selepas solat sunat dengan Pak Mat. 


Kat luar masjid ada macam-macam orang berjualan. Macam-macam ada macam kurma, tasbih, selipar, celak, minyak atar, mm.. macam-macam lah. Yang best kat sini ada yang jual kurma segar. Kurma tu pulak diletakkan dalam peti ais. Dalam keadaan cuaca panas tu, dapat kurma segar yang sejuk tentulah melegakan tekak kan? ^_^


Mutawwif kumpulan kami. Ustaz Arif. Orang Indonesia yang dah lama bekerja sebagai mutawwif. sering berulang alik dari Indonesia, Malaysia, Mekah & Madinah. 


Wang kertas 500 riyal yang Pak Mat dapat setelah tukar daripada ustaz Arif. Teruja bila belek ke balakang nampak gambar Masjidil Haram. Tak sabar menanti esok untuk bertolak ke Makkah.


Kemudian kami singgah ke ladang kurma di Madinah. Kononnya sedikit mahal kat sini. Tapi jangan risau jika tak cukup wang riyal kerana di dalam kedai tersebut ada penggurup wang dan juga mereka terima juga matawang Malaysia. Selain dari kurma, manisan, buah aprikot kering, buah tin, kismis dan kekacang juga ada disini.


Persinggahan seterusnya kami ke Jabal Uhud. Gambar di bawah ni makam para pahlawan yang syahid semasa perang Uhud.




Latarbelakang gambar di bawah adalah banjaran jabal Uhud. Sebelum mendarat di lapangan terbang Madinah, saya dah nampak kawasan berbukit-bukau luas berwarna merah dari atas kapal terbang. Keindahan dari atas sangat menakjubkan. boleh nampak pulak bayang-bayang kapal terbang kecil je kelihatan di bawah. Subhanallah...terharu kerana dapat melihat keindahan itu.


Setelah itu, perjalanan diteruskan ke Kilang mencetak Al - Quran. Dalam perjalanan, mutawwif memberitahu kediaman diatas bukit tersebut adalah istana raja Arab Saudi.


Ramai yang sudah maklum, kaum wanita tak dibenarkan sama sekali masuk ke dalam kilang percetakan. Hanya boleh me'lepak' di ruang pameran yang mana ruang sama dimana anda boleh beli Al Quran. 


Sementara tunggu kaum lelaki keluar, setelah beli beberapa naskah AlQuran, duduk lah sekejap melepaskan lelah sebentar.


Masa ni ada yang bertanya kepada Mak Iti. Mungkin dia dah lama perhatikan saya agaknya dan mahukan penjelasan. Apa lagi kalau bukan pasal niqab yang saya pakai. Dia sangka saya memang pakai sepenuh masa kerana ada salah seorang jemaah kumpulan kami memang pakai niqab juga. Mungkin agaknya dia tak pasti sama ada saya senyum atau tidak pada dia disebalik niqab tu agaknya... :)

Balik ke hotel, jumpa ini di ruang makan. 


Dan jumpa ini di kedai berdekatan hotel. Sedap.


Hari Terakhir di Madinah. Saya ajak Mak Iti sekali lagi untuk masuk ke Raudhah. Alhamdulillah. Diizinkan Allah. Kali ini lebih mudah. Sementara tunggu Zuhur, saya bersiar-siar di sekitar kawasan Masjid Nabawi.


Melepaskan lelah sebentar.


Zuhur terakhir, kami solat di luar masjid. Penuh dengan kaum muslimat di bahagian dalam pintu-pintu tersebut. Well... tak pernah tak penuh pun. Bila dah terlalu ramai...Agak susah nak celah. Ketika azan berkumandang masih juga ramai yang berpusu-pusu cuba masuk walaupun dah penuh.


Seusai doa, serta merta hati ni sayu dan berterusan hati berdoa supaya dapat jejakkan kaki lagi ke sini suatu hari nanti. Sedih yang teramat setelah wida'. Sungguh tak dapat nak tahan  setiap titisan airmata yang menitis sepanjang perjalanan pulang balik ke hotel.

Nanti kita sambung lagi ya?



Monday, May 27, 2013

Kisah Mandi.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Murid Baru

Ada murid baru masuk kelas tambahan.

Mulut bising tapi comel. Cari mak mungkin.

Dah bagi makan biskut. Tapi takmau makan.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Sunday, May 26, 2013

Kembara Umrah 2012 Pt 1

**Ini entri yang panjang dan bersiri. Perkongsian yang diharapkan dapat meleraikan rindu pada yang sudah ke  sana dan pembakar semangat serta memberi maklumat tambahan kepada yang bakal pergi**

Pada tarikh yang sama pada hari ni, 26 Mei 2012, SETAHUN yang lepas, merupakan hari kedua saya jejakkan kaki di Madinah. Alhamdulillah... dengan izinNya, saya menjadi tetamu di tanah kelahiran Nabi Muhammad SAW.

Ya... ini cerita SETAHUN yang lepas. sengaja saya simpan cerita ini. Kerana merasakan ianya terlalu peribadi untuk saya kongsikan ketika itu.. tak tau nak cerita macam mana... tapi terasa seperti belum masanya untuk saya ceritakan tentang perjalanan saya yang penuh dengan ketenangan itu.


Perjalanan hari pertama adalah  pada hari Jumaat. Walaupun diuji sebelum bertolak pergi dengan kelewatan penerbangan. Zikirullah tetap tidak lekang dari bibir diiringi doa dari rakan-rakan yang pada hari yang sama menyambut sambutan hari guru di sekolah.


Saya ke sana dengan Pak Mat & Mak Iti. Alhamdulillah... masih berpeluang kesana bersama-sama mereka.


Dalam perjalanan, isi kandungan dalam plastik coklat itu sangat mengujakan saya. Saya ni peminat aiskrim Magnum. dan bila dihidangkan aiskrim ini, saya menyengih sampai ke telinga. Bertambah lebar lagi bila kena habiskan Mak Iti punya aiskrim. ^_^


Perbezaan masa di Madinah adalah 5 jam lewat dari masa Malaysia. Jadinya ketika hampir tiba, langit cerah menghampiri tengah hari. 


Touchdown. Lapangan Terbang Madinah kelihatan kecil yang mana saya sangka pada mulanya besar. Maklumlah setiap masa menerima ribuan tetamu yang datang dan pergi setiap hari.. rupanya kecil sahaja. KLIA kita berpuluh kali ganda besarnya. 


Terima kasih MAS. Burung besi ini yang membawa kami terbang dengan selamatnya.


Dalam hati ini tak pernah berhenti berdebar. Dalam debaran tu saya bersyukur kerana diberi peluang kesini. Dan... peringatan juga kepada anda-anda yang sampai ke airport Madinah ni. Jika boleh tarik beg sendiri, tariklah sendiri untuk mengelakkan ditipu porter kat situ. mula-mula kata mereka 30 riyal sahaja untuk satu troli. Tapi bila sampai di bas, mereka mintak 90 riyal untuk 3 beg.. beg saya, Pak Mat & Mak Iti. Jadi...kalau boleh tarik sendiri, tariklah sendiri ya?

Bandar Madinah agak sibuk. Terdapat banyak construction sana sini. Mak Iti kata dah banyak perubahan dari kali terakhir dia ke sini. Sampai di hotel. Check in. Mandi. Rehat. Solat jama' dan bersiap untuk ke Masjid Nabawi.


Kagum dengan keindahan senibina masjid ini.
(Gambar yang saya ambil tidak berapa dapat menterjemah keindahan masjid ini. Maaf)


Hari kedua, selepas sarapan pagi, ziarah pertama dilakukan. hari masih pagi. Tapi payung sudah ditebarkan. Kalau ke sini semasa cuti sekolah tengah tahun, bersiap-sedialah dengan musim panas. 


Peringgahan pertama adalah memberi salam kepada Nabi Muhammad SAW.
(dibawah kubah hijau itu adlah makam nabi junjungan kita)
Oh ya... saya memakai niqab kerana pada musim panas, debu dan pasir berterbangan. Dengan niat nak menjaga kesihatan saya memakai niqab tersebut. 


Makam Baqi...di mana para sahabat telah dikuburkan disitu. Doa juga dititipkan buat para sahabat di situ.


Selepas tu, kami menuju ke Raudhah. Untuk masuk ke Raudhah harus mengikut masa-masa tertentu dan juga mengikut kumpulan. dalam keadaan bersesak-sesak, Alhamdulillah... dipermudahkan untuk ke saf paling hadapan yang paling direbuti semua yang masuk ke situ. Solat sunat didirikan, doa ditadahkan... semoga Allah mendengar keampunan dan keberkatan yang dipohon.


Di hadapan pintu Raudhah. Masuk pintu lain, keluar pintu lain. Jadi sila ingat dimana anda letak selipar anda. ^_^


Salah satu bucu dan menara Masjid Nabawi di tengah hari.


Hampir masuk waktu Maghrib. Para jemaah mula sibuk merebut tempat yang terbaik untuk menunaikan solat.

oh... panjang sangat sudah... nanti kita sambung lagi ye? insyaAllah...

Attention Seeker

In the midst of my busy-ness and full of concentration. My gedik Julie hop on the table and lie down in front of me. I was like........*speechless*......

Published with Blogger-droid v2.0.10

Sperma Cinta~ Aisa Linglung

Lucu.

Seperti yang digambarkan dalam komen-komen.

Bacaan ringan dan santai tentang kisah benar penulis.

Bahasa yang digunakan, bahasa remaja. Jadi saya yang tak berapa remaja pun boleh terasa dekat dengan kisah-kisah yang diceriterakan.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Saturday, May 25, 2013

Si Gedik



Nylet..nylet..nylet...



Nylet...Eh... Alamak! Mami ni... curik amik gambar pulak.




Haa.... barula ayu camni. ^_^
Published with Blogger-droid v2.0.10

Thursday, May 23, 2013

PenCuri, PeMakan & PeMuntah

Balik keje hari nampak plastik ikan bilis atas tikar. Dah terlobang. Dah luak. Makanan dalam mangkuk, PENUH.

Pusing ke dapur ada satu tompok muntah bilis dan iams. Pergi ke belakang lagi. Selonggok lagi muntahan bilis tepi litter box. Uwaa.... why la anak-anak??? Mami penat tau. -_- Ketepikan beg, capai baldi dan mop. Lipat tikar, vakum dan mop. Sambil Grrrrr......

Kesimpulannya:
PenCuri: Julie.
(Pernah tangkap dia panjat meja yang ada rak simpan makanan kering)

PeMakan: Julie & Ian
(Maunya tak kenduri kalau dah ada rezeki depan mata kannn?)

PeMuntah: Ian
(Kuat sangat bau bilis bila cium dia tadik)

Rasa nak pitam sudah.

Haaaiihhhh..... >_<

Published with Blogger-droid v2.0.10

Thankful Thursday

It's the last day before the mid year school break. It was an event that i really look forward.

However, before I could really had a good time for this coming school break, got to finish marking exam papers and extra classes on Monday and Tuesday. Then only I'm off for a good holiday.

I know that I'm not like some other teachers who could go back early everyday and straightaway go back to hometown whenever school break begins. No matter how I wish I could be like them, I know I'll never be.

Nonetheless, by hearing the word that school break is approaching or even looking the yellow coloured boxes on the calendar itself could lift up my spirit. As if, some burden can be put aside for a while.

On top of that, I'm grateful that Allah gave the opportunity to me to be an educator. The peak times and free times were somehow balance. Alhamdulillah. Hope to get a great breakway and come back with new spirit. Hope to be on the right track again. InsyaAllah.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Setengah Mati Merindu by Judika

Watch "Judika - Setengah Mati Merindu" on YouTube

J: aimisyu..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Wednesday, May 22, 2013

Green Apple Dipped with Chocolate

I prepared this for Teacher's Day feast last week. I cut the green apples and soaked them in salted water. Then, dry them out on kitchen towels (tissue) before poking the chunks of apple with sharp toothpicks. While waiting for the apples to dry, I melted some chocolate. When the chocolate is ready, dip the apples and put them in the fridge to hardened the chocolate. The result was yummy. The green apple didn't taste sour at all! Some of my frineds loved it!

It's suitable for party, especially for kids. It was easy to prepare.

J: another cooking skill explored! Way to go J!^_^

Published with Blogger-droid v2.0.10

Teachers and their free time...

A teacher somewhere in your neighborhood tonight will be grading papers and preparing lessons to teach your children while you are watching television. In the minute it takes you to read this, teachers all over the world are using their "free time", and often investing their own money, for your child's literacy, prosperity, and future.

Total Pageviews

Please come again.. ^_^