Tuesday, May 28, 2013

Kembara Umrah 2012 Pt 2

**Ini entri yang panjang dan bersiri. Perkongsian yang diharapkan dapat meleraikan rindu pada yang sudah ke  sana dan pembakar semangat serta memberi maklumat tambahan kepada yang bakal pergi**

Kembara Umrah Pt 1

Hari kedua. Selepas solat Isya'. Malam berinai. Dah lama simpan, tahan, pendam keinginan untuk berinai. saya memang suka berinai. Sedari kecil, pantang ada kenduri kahwin, mulalah sibuk mengendeng pengantin hulur jari mintak diinaikan juga. (Dalam umur-umur begini segan dah nak berinai tanpa alasan munasabah, mulalah orang bertanya itu ini begitu begini)


Hari ketiga. Selepas sarapan bersiap sedia untuk berziarah di sekitar Madinah. Lupa nak cerita dalam entri Pt1. Umrah ni J dan keluarga pergi dengan Travel Agent Darul Mubarak. Alhamdulillah. Sangat puas hati dan saya memang sarankan kepada anda jika berminat.


Masjid Jumma. Kalau tak silap. Tak singgah. Lalu je.


Masjid Quba' yang sangat indah.


Diluar Masjid Quba' selepas solat sunat dengan Pak Mat. 


Kat luar masjid ada macam-macam orang berjualan. Macam-macam ada macam kurma, tasbih, selipar, celak, minyak atar, mm.. macam-macam lah. Yang best kat sini ada yang jual kurma segar. Kurma tu pulak diletakkan dalam peti ais. Dalam keadaan cuaca panas tu, dapat kurma segar yang sejuk tentulah melegakan tekak kan? ^_^


Mutawwif kumpulan kami. Ustaz Arif. Orang Indonesia yang dah lama bekerja sebagai mutawwif. sering berulang alik dari Indonesia, Malaysia, Mekah & Madinah. 


Wang kertas 500 riyal yang Pak Mat dapat setelah tukar daripada ustaz Arif. Teruja bila belek ke balakang nampak gambar Masjidil Haram. Tak sabar menanti esok untuk bertolak ke Makkah.


Kemudian kami singgah ke ladang kurma di Madinah. Kononnya sedikit mahal kat sini. Tapi jangan risau jika tak cukup wang riyal kerana di dalam kedai tersebut ada penggurup wang dan juga mereka terima juga matawang Malaysia. Selain dari kurma, manisan, buah aprikot kering, buah tin, kismis dan kekacang juga ada disini.


Persinggahan seterusnya kami ke Jabal Uhud. Gambar di bawah ni makam para pahlawan yang syahid semasa perang Uhud.




Latarbelakang gambar di bawah adalah banjaran jabal Uhud. Sebelum mendarat di lapangan terbang Madinah, saya dah nampak kawasan berbukit-bukau luas berwarna merah dari atas kapal terbang. Keindahan dari atas sangat menakjubkan. boleh nampak pulak bayang-bayang kapal terbang kecil je kelihatan di bawah. Subhanallah...terharu kerana dapat melihat keindahan itu.


Setelah itu, perjalanan diteruskan ke Kilang mencetak Al - Quran. Dalam perjalanan, mutawwif memberitahu kediaman diatas bukit tersebut adalah istana raja Arab Saudi.


Ramai yang sudah maklum, kaum wanita tak dibenarkan sama sekali masuk ke dalam kilang percetakan. Hanya boleh me'lepak' di ruang pameran yang mana ruang sama dimana anda boleh beli Al Quran. 


Sementara tunggu kaum lelaki keluar, setelah beli beberapa naskah AlQuran, duduk lah sekejap melepaskan lelah sebentar.


Masa ni ada yang bertanya kepada Mak Iti. Mungkin dia dah lama perhatikan saya agaknya dan mahukan penjelasan. Apa lagi kalau bukan pasal niqab yang saya pakai. Dia sangka saya memang pakai sepenuh masa kerana ada salah seorang jemaah kumpulan kami memang pakai niqab juga. Mungkin agaknya dia tak pasti sama ada saya senyum atau tidak pada dia disebalik niqab tu agaknya... :)

Balik ke hotel, jumpa ini di ruang makan. 


Dan jumpa ini di kedai berdekatan hotel. Sedap.


Hari Terakhir di Madinah. Saya ajak Mak Iti sekali lagi untuk masuk ke Raudhah. Alhamdulillah. Diizinkan Allah. Kali ini lebih mudah. Sementara tunggu Zuhur, saya bersiar-siar di sekitar kawasan Masjid Nabawi.


Melepaskan lelah sebentar.


Zuhur terakhir, kami solat di luar masjid. Penuh dengan kaum muslimat di bahagian dalam pintu-pintu tersebut. Well... tak pernah tak penuh pun. Bila dah terlalu ramai...Agak susah nak celah. Ketika azan berkumandang masih juga ramai yang berpusu-pusu cuba masuk walaupun dah penuh.


Seusai doa, serta merta hati ni sayu dan berterusan hati berdoa supaya dapat jejakkan kaki lagi ke sini suatu hari nanti. Sedih yang teramat setelah wida'. Sungguh tak dapat nak tahan  setiap titisan airmata yang menitis sepanjang perjalanan pulang balik ke hotel.

Nanti kita sambung lagi ya?



2 comments:

  1. Jaa!!! subhanallah!! You are so lucky!! Cik Tim pun harap sgt dapat jejak kan kaki ke tanah suci & haram for umrah soon!! at least after I come back from Japan..pls pray for me!! huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah cik Tim. Nikmat yang Allah bagi tak tergambar perasaan ni bila dijemput menjadi tetamunya. InsyaAllah... Cik Tim pun akan dipilih menjadi tetamunya. Jangan jemu berdoa. Amin.. ^_^

      Delete

Nak cakap apa tadi? Sila..sila..

Teachers and their free time...

A teacher somewhere in your neighborhood tonight will be grading papers and preparing lessons to teach your children while you are watching television. In the minute it takes you to read this, teachers all over the world are using their "free time", and often investing their own money, for your child's literacy, prosperity, and future.

Total Pageviews

Please come again.. ^_^